”Tunteiden sokkeloa jälleenrakentamassa: Rebuild of Evangelion”

Kirjoittanut: H.S. Friman / Ode an der Freude

-Varoitus: Sisältää juonipaljastuksia animaatiosarjasta Neon Genesis Evangelion sekä elokuvista Evangelion 1.0, 2.0 ja 3.0.
-Kirjoittajan huomautus: suluissa esiintyvät numerot ovat lähdeviittauksia

Japanin animaatioteollisuus koki kiinnostavan hetken vuoden 2006 syyskuussa, kun manga- ja animelehti Newtype julkisti uutisen mielipiteet jakavista teoksistaan tunnetun animaatio-ohjaajan, Hideaki Annon, uudesta elokuvaprojektista. Syy uutisen aikaansaamiin, mahdollisiin ristiriitaisiin reaktioihin, oli ymmärrettävä: tämä uusi projekti olisi uudelleenkerronta vuosina 1995 ja 1996 ilmestyneestä animaatiosarjasta Neon Genesis Evangelion (Shin Seiki Evangelion, suomeksi ”uuden vuosisadan ilosanoma”), joka nauttii vieläkin ristiriitaisen klassikon mainetta. Uutta lisätietoa tulevasta sarjasta saatiin vuoden 2007 helmikuussa ilmestyneestä, Annon kirjoittamasta esittelytekstistä, joka ilmestyi Japanin elokuvateattereihin julisteen muodossa. Annon kirjoituksen mukaan Neon Genesis Evangelionin uudelleenherättämiseen oli useita syitä, muun muassa animaatioteollisuuden tulevaisuuden parantaminen ja animaatioista yli kasvaneiden aikuisten miesten ja poikien tavoittaminen. Tekstissä mainittiin myös syitä, jotka ovat peräisin pintaa syvemmältä: halu vangita omat tunteensa animaatioelokuvan muotoon ja jakaa ne yleisön kanssa sekä ”tukea maailmassa olevaa sydämen voimaa”. Onnistuuko tämä Rebuild of Evangelion -nimeä kantava elokuvasarja toteuttamaan Hideaki Annon tavoitteet ja siten olemaan, niin hyvässä kuin pahassa, japanilaisen animaation tulevaisuuden uusi suunnannäyttäjä? (1,2)

Kuvassa alkuperäisen Neon Genesis Evangelionin ikimuistettava logo .
Kuvassa alkuperäisen Neon Genesis Evangelionin ikimuistettava logo .

Animaatiostudio Gainaxin tuottama alkuperäinen Neon Genesis Evangelion oli sekoitus robottitaisteluja, kieroutuneita ihmissuhteita sekä kristinuskosta ja juutalaisuudesta lainattua symboliikkaa. Jälkimmäisenä mainitulla ei tosin ole syvällistä merkitystä: Anno on kertonut jopa valinneensa sarjassa esiintyvän robotin nimen, Evangelionin, vain sen monimutkaisuutensa vuoksi (3). Lisäksi sarjan apulaisohjaajan, Kazuya Tsurumakin, mukaan juutalais-kristillinen symboliikka toi mysteeristä tunnelmaa sarjaan (4,6). Neon Genesis Evangelionin ydin on luettavissa sarjan mangaversion ensimmäisestä kokoomapokkarista, jonka lopussa on Annon jälkikirjoitus: ”Oltuani neljä vuotta vuotta rikki olen laittanut kaiken peliin tämän tarinan puolesta. Neljän vuoden pakoilun jälkeen tarina syntyi yhdestä ajatuksesta: ei saa paeta”. (5) Alkuperäisen sarjan pääpaino oli siis sen henkilöhahmoissa ajatusmaailmoineen.
Kahdenkymmenenkuuden jakson mittainen Neon Genesis Evangelion sijoittuu vuoden 2015 maailmaan, joka koki viisitoista vuotta aikaisemmin toisen iskun (Second Impact), räjähdyksen, jonka seurauksena puolet ihmiskunnasta tuhoutui. Neljätoistavuotias, opettajansa hoiviin jätetty Shinji Ikari, kutsutaan Tokyo 3:n kaupunkiin tapaamaan isäänsä Gendou Ikaria, jota ilman hän on koko lapsuutensa elänyt. Jouduttuaan maanalaisen Nerv -organisaation tiloihin hän saa kuulla isänsä todellisen tarkoituksen tapaamiselle: Gendou haluaa Shinjin ohjaavan Evangelion – nimistä robottia ja taistelemaan Enkeleiksi (japaniksi Shito, tarkemmin suomennettuna ”apostoli”) kutsuttuja hirviöitä vastaan, jotka hyökkäävät ihmiskuntaa vastaan yksi kerrallaan. Arkaluonteinen Shinji päättää kuitenkin todistaa rohkeutensa ja suostuu Gendoun vaatimukseen. Tästä seuraa jännittävien taisteluiden ja uusien ihmissuhteiden sarja: Shinjin elämään astuvat muun muassa hymynsä taakse piiloutuva kapteeni Misato Katsuragi, Nerv – organisaation teknologiavastaava, tiedemies Ritsuko Akagi sekä kaksi Evangelion – pilottia, perfektionismiin pyrkivä Asuka Langley Souryu ja salaperäinen, Gendoun kanssa kummallisen läheinen Rei Ayanami. Oppiko nuori Shinji ymmärtämään elämän ja rakkauden suurimpia salaisuuksia ja löytämään tarkoituksen olemassaololleen?

Alkuperäissarjan juliste esittelee sarjan värikkään hahmokaartin.
Alkuperäissarjan juliste esittelee sarjan värikkäät hahmot, jotka kuitenkin kärsivät luonnollisesta asiasta: kyvyttömyydestä ymmärtää toisia ihmisiä.                 Kuvassa (vasemmalta oikealle) Misato Katsuragi, Shinji Ikari, Rei Ayanami ja Ritsuko Akagi, heidän takanaan (vasemmalta oikealle): Asuka Langley-Souryu ja Gendou Ikari. Ylhäällä kuvassa mecha-robotti Eva 01.

Kun Neon Genesis Evangelion oli puolessavälissä, laskettiin sarjan budjettia vähitellen katsojamäärän laskemisen myötä, lopulta johtaen rajuihin tuotanto-ongelmiin viimeisimmissä jaksoissa. Sarja alkoi käyttää paljon pysäytyskuvia korvaamaan yksityiskohtaisempaa animaatiota ja tarinankerronta alkoi noudattaa yksinkertaista kaavaa: uusi Enkeli ilmestyy jakson alussa ja yksi piloteista poistuu kuvioista nopeasti. Jaksot 25 ja 26 perustuivat vanhaan materiaaliin ja heikkoon animaatioon, minkä vuoksi se ei kyennyt saattamaan tarinaansa kunnolla päätökseen (6). Ne kävivät ainoastaan läpi Shinjin pohdintoja itsensä hyväksymisestä ja itsenäisyydestä. Tämä suututti katsojia, jotka olivat toivoneet näkevänsä tyydyttävän päätöksen Shinjin edesottamuksille, mikä johti muun muassa Hideaki Annolle lähetettyihin tappouhkauksiin. (7,8) Vuonna 1997 sarja sai kuitenkin jatkoa kahden elokuvan muodossa. Näistä ensimmäinen, Death & Rebirth (Shi to Shinsei), kokoaa sarjan päätapahtumat yhteen tuntiin ja esittää ensimmäiset puoli tuntia tarinan varsinaisesta päätöselokuvasta, myöhemmin samana vuonna julkaistusta The End of Evangelionista (Shin Seiki Evangerion Gekijouban: Air/Magokoro wo, kimi ni).  (8,9)

Vaikka The End of Evangelion saattoikin Shinjin ja hänen ystäviensä matkan lopulliseen päätökseensä, saattoi elokuva hämmentää katsojiaan visuaalisuudella voimallaan: se on televisiosarjaa julmempi ja käy paljon läpi Shinjin päänsisäisiä tapahtumia. Tästä kaikesta huolimatta tarinalla on onnellinen loppunsa. Sen löytäminen riippuu puhtaasti katsojan asenteesta eikä tarvitse uskonnollisen symboliikan tuntemusta. Elokuva saattaa vaatia useammankin katsomiskerran, jotta Hideaki Annon maailmankuva ja suhtautuminen elämään tulevat katsojalleen selväksi. Seuraava kysymys esitetäänkin noin kymmenen vuoden kuluttua sarjan päätöksestä: onko animaatiomaailman mullistajaksi kutsuttua Neon Genesis Evangelionia enää mahdollista kertoa uusille sukupolville?

Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone otti ensimmäisen askeleen uudessa elokuvasarjassa. Julisteen kuvassa Shinji (keskellä), Touji Suzuhara ja Hikari Horaki (alhaalla) sekä Kensuke Aida, Rei Ayanami ja Kaworu Nagisa (ylhäällä).
Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone otti ensimmäisen askeleen uudessa elokuvasarjassa. Julisteen kuvassa Shinji (keskellä), Touji Suzuhara ja Hikari Horaki (alhaalla) sekä Kensuke Aida, Rei Ayanami ja Kaworu Nagisa (ylhäällä).

Vuonna 2007 sai ensi-iltansa Rebuild of Evangelionin ensimmäinen osa, Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone (Evangerion Shin Gekijouban: Jo). Sarjan japaninkielisessä nimessä oleva merkki ”Jo”, suomeksi ”alkusoitto”, viittaa perinteisen japanilaisen musiikin, kuten gagakun ja nou’n, etenemistahtiin. (10) Alkusoitoksi ensimmäistä osaa voikin kutsua, sillä se kertoo uskollisesti sarjan ensimmäiset kuusi jaksoa vanhalla tuotantotiimillä (tosin tuotantoyhtiö on Gainaxin sijaan Annon perustama Studio Khara) ja uudella, näyttävällä animaatiolla. Muutoksia alkuperäiseen sarjaan on vain vähän: esimerkiksi Tokyo 3 on nimetty Uudeksi Tokyo 3:ksi ja Misato on sotilasarvoltaan everstiluutnantti kapteenin sijaan. Elokuva käy kuitenkin Shinjin ja Misaton ystävyyttä läpi uudemmalla tavalla. Heille annetaan paljon aikaa ensimmäisessä osassa, kun Misato yrittää parhaansa mukaan motivoida pelokasta Shinjiä, lopulta näyttämällä tälle jotain, mitä alkuperäissarjassa pidetään pitkään visusti salassa lähes kaikilta sarjan henkilöiltä: maan uumenissa sijaitsevan Lilithin, josta ihmiskunta on alkanut ja jonka vuorovaikutus Enkelin kanssa johtaa pelättyyn kolmanteen iskuun (Third Impact). Alkuperäisessä sarjassa Misato saa tietää Lilithin olemassaolosta vasta sarjan viidennessätoista jaksossa, mikä saa hänet tutkimaan Enkeleitä vastaan taistelevan Nerv – organisaation ja Gendou Ikarin todellisia motiiveja. Elokuva kuvaa kuitenkin Shinjin ja Rei Ayanamin hiljalleen kehittyvää ystävyyttä juuri niin kuin alkuperäisessä sarjassakin: taisteltuaan Ramiel – nimistä Enkeliä vastaan Shinji näkee kylmän ja tunteettoman Rein hymyilevän tälle ensimmäistä kertaa.
Vuonna 2009 ilmestyi jatko-osa nimeltä Evangelion 2.0: You Can (Not) Advance (Evangerion Shin Gekijouban: Ha). Siinä missä ”Jo” tarkoitti alkusoittoa, on merkki ”Ha” se vaihe, joka tuo draamaa ja tunnelmaa teokseen (10). Evangelion 2.0 on onnistunut nimensä mukaisesti, sillä se on sekoitus vanhaa ja uutta: tarinan rakenne kuudennesta jaksosta yhdeksänteentoista jaksoon on pääpiirteittäin säilytetty, mutta suuria muutoksia on tehty valmistelemaan kahden viimeisen elokuvan tapahtumia. Alkuperäisessä tarinassa näiden jaksojen välissä on kolme käännekohtaa: Asuka Langley-Souryun saapuminen Shinjin elämään, Shinjin taistelu ystäväänsä Touji Suzuharaa vastaan, joka valitaan ohjaamaan Evangelion 03 – robotiksi naamioitunutta Enkeliä, sekä Shinjin ohjaaman Evangelion 01:n muuttuminen hirviömäiseen muotoon, joka päätyy syömään Zeruel –nimisen Enkelin elävältä. Evangelion 2.0 muokkaa näitä tapahtumia uusiksi. Asukan sukunimi on Souryun sijaan Shikinami, ja hän on luonteeltaan syrjäänvetäytyvämpi kuin alkuperäissarjassa. Hän kuitenkin kokee pientä hahmonkehitystä, kun hän yrittää yksinäisyytensä torjumiseksi kasvattaa omalla persoonallisella tavallaan rooliaan Shinjin elämässä. Myös eräs elokuvan hahmopainotteisimmista kohtauksista, Asukan ja Misaton välinen puhelinkeskustelu, motivoi Asukaa nauttimaan elämästään enemmän. Lisäksi Asukan rooli itse tarinassa on nyt suurempi, sillä hän korvaa Toujin Enkeliksi muuttuvan Evangelionin pilottina. Elokuvasarjaan ilmestyy myös kokonaan uusi pilotti nimeltä Mari Illustrious Makinami, joka on jännittävällä tavalla salaperäinen, mutta jonka potentiaalia on pyritty säästämään liikaa seuraaviin osiin.
Elokuvassa tehdyt pienet muokkaukset voivat jakaa mielipiteitä, mutta yhdessä asiassa Evangelion 2.0 onnistuu alkuperäissarjaa paremmin: Shinjin ja Rein ystävyyden kehittämisessä. Epäinhimillisen tunteettomana tunnettu Rei haluaa järjestää yllätysjuhlat Shinjille ja opettelee jopa kokkaamaan sinnikkäästi ilahduttaakseen tätä. Tämä uusi askel Rein hahmonkehityksessä on toteutettu onnistuneesti Rein pohjimmainen koleus kuitenkin huomioiden. Shinji käy elokuvassa läpi myös välejään Misatoon ja Asukaan, mutta heidän roolinsa Shinjin hahmonkehityksessä on hivenen pienempi verrattuna Rein rooliin: kun Rei joutuu Zeruel -enkelin syömäksi, päättää Shinji uhmata pelkoaan ja palata Evangelion ohjaamoon. Kyseinen kohtaus poikkeaa televisiosarjan versiosta, mikä tuo oman jännityksensä elokuvan viimeiseen taisteluun, joka päättyy Rein ja Evangelion 01:n fuusioitumiseen ja kolmannen iskun alkamiseen. Isku lopulta keskeytyy salaperäisen Kaworu Nagisan laskeutuessa Kuusta Maan kamaralle Evangelion Mark.06 – robotillaan.

Evangelion 2.0: You Can (Not) Advance etenee vielä osittain alkuperäissarjan kertomuksen mukaan  johdattaen lopulta sarjan tarinan kohti uusia raiteita. Julisteen hahmot ovat samat kuin edellisen elokuvan julisteessa, uusina lisäyksinä Asuka Langley-Shikinami (ylhäällä oikealla) ja Mari Illustrious Makinami (oikea alareuna).
Vaikka Evangelion 2.0: You Can (Not) Advance etenee vielä osittain alkuperäissarjan kertomuksen mukaan, se johdattaa lopulta tarinan sankarit kohti uusia raiteita. Julisteen hahmot ovat samat kuin edellisen elokuvan julisteessa, uusina lisäyksinä Asuka Langley-Shikinami (oikea yläreuna) ja Mari Illustrious Makinami (oikea alareuna).

Kahden ensimmäisen osan perusteella Rebuild of Evangelion on onnistunut uudelleenkerronta vanhasta klassikosta. Se toimii itsenäisenä teoksena, eikä siitä nauttiminen vaadi tietämystä alkuperäissarjasta, mikä olikin Hideaki Annon kirjoituksen mukaan yksi projektin tarkoituksista. (2) Mitä sarjan tunnelmalle kuitenkin tapahtuu Evangelion 2.0:n jälkeen, kun vuonna 2012 julkaistu Evangelion 3.0: You Can (Not) Redo (Evangerion Shin Gekijouban: Q) ottaa lähes kokonaan uuden suunnan tarinalle ja sijoittuu vuoteen 2030? Japaninkielisessä nimessä oleva merkki Q lausutaan ”Kyuu”, mikä tarkoittaa loppuhuipennusta (10), joten suuria muutoksia kolmannelle osalle onkin odotettavissa, mutta säilyykö se silti uskollisena aikaisempien elokuvien hengelle?

Shinji herää viisitoista vuotta kestäneestä syväjäädytyksen kaltaisesta tilasta. Pian hän tapaa vanhat ystävänsä Misaton ja Asukan sekä uusia tuttavuuksia, mutta asiat ovat muuttuneet radikaalisti: Misato on perustanut Wille – nimisen järjestön, jonka tukialuksena toimii ilma-alus Wunder, moottorinaan Evangelion 01. Willen tehtävänä on estää Gendou Ikarin katalat suunnitelmat tuhoamalla kaikki Nervin käytössä olevat Evangelionit. Lisäksi Wille ottaa Shinjin tutkintavankeuteen: hänet koetaan vaaralliseksi aseeksi, minkä vuoksi häntä kielletään ohjaamasta Evangelionia enää koskaan. Lopulta Nervin puolella oleva Rei ilmestyy paikalle vieden Shinjin mukanaan. Rei ei kuitenkaan ole enää sama vanha Rei, jonka Shinji oli tuntenut. Yksinäisyys tuhoutuneen Nervin karuissa oloissa ei kestä kuitenkaan kauaa, kun Nervin pilotti Kaworu Nagisa, joka on esiintynyt aikaisemmissa elokuvissa vain muutamassa kohtauksessa, haluaa tutustua Shinjiin läheisemmin ja valaa tähän toivoa virheiden pyyhkimisestä ja elämän palauttamisesta ennalleen.
Evangelion 3.0 onnistuu parhaiten Shinjin ja Kaworun ystävyyden kehittämisessä. Alkuperäissarjassa Kaworu oli vain jaksossa 24, jonka lopussa hän paljastui viimeiseksi Enkeliksi ja taisteli Shinjiä vastaan. Rebuild of Evangelionissa Kaworun alkuperä on sama, mutta hän on odottanut tehtäväänsä Kuussa monta vuotta ja on puheistaan päätellen tavannut Shinjin jo ennen elokuvasarjan tapahtumia. Tämä luo mielenkiintoa ja pitää jännitystä yllä. Shinjin ja Kaworun tunteet tulevat paremmin esille, kun heille annetaan elokuvassa kaikkein eniten aikaa. Tämä on samalla myös elokuvan suuri ongelma. Viisitoista vuotta on pitkä aika, joten elokuva keskittyy Shinjin hämmentyneisyyteen, kun tämä tulla toimeen vieraassa maailmassa. Suuri osa hahmojen potentiaalista menee täten hukkaan: Misato, Ritsuko ja uudet sivuhahmot esiintyvät elokuvassa niin vähän, että heidän tärkein roolinsa on vain osoittaa kylmästi Shinjille, miten tämä on jo pelkällä olemassaolollaan vaaraksi maailmalle. Asuka ja Mari toimivat elokuvassa enimmäkseen viihdykkeenä, mikä ei ole hyvä asia etenkään Marin kohdalla, jolla on vielä paljon tehtävää saadakseen järkevän sivuhahmon arvonimen. Lisäksi Gendou Ikarin uskottavuus joutuu koetukselle, kun tämä on viidentoista vuoden aikana punonut juoniaan ja saa silti kaikki juonenkäänteet järjestymään onnistuneesti suunnitelmiensa mukaan. Elokuvan ongelmana on myös sen toistuvuus: alkuperäisessä sarjassa kolmas isku oli ihmiskunnalle se viimeinen pisara, joka ei saanut missään nimessä tapahtua, mutta 3.0:ssa ollaan jo toteuttamassa neljättä iskua. Tarinan uhka katoaa helposti liiallisen toistamisen myötä.

Evangelion 3.0: You Can (Not) Redo on jo kokonaan uusi sivu Shinjin tarinassa, mutta toimii lähinnä epätasapainoisena johdantona sarjan viimeiselle osalle. Julisteen kuvassa Shinji ja Kaworu.
Evangelion 3.0: You Can (Not) Redo on jo kokonaan uusi sivu Shinjin tarinassa, mutta toimii lähinnä epätasapainoisena johdantona myöhemmin valmistuvalle viimeiselle elokuvalle. Julisteen kuvassa Shinji ja Kaworu.
Japanin Harajukussa sijaitsevan EVA Store -liikkeen seinämaalaus esittelee vanhat ja uudet tuttavuudet  Evangelion 3.0:sta.
Japanin Harajukussa sijaitsevan EVA Store -liikkeen seinä esittelee vanhat ja uudet tuttavuudet Evangelion 3.0:sta. Hahmokaarti on mielenkiintoinen ja monipuolinen, mutta jää itse elokuvassa sisällöttömäksi.

Jotta Evangelion 3.0:sta saisi kaiken irti, on tärkeää katsoa Evangelion 2.0:n lopussa oleva esikatsaus seuraavaan elokuvaan. Siinä esiintyvät tapahtumat kertovat nimittäin molempien elokuvien välisen ajanjakson tapahtumat eivätkä siten tapahdu 3.0:ssa. Tämä jättää katsojalle toivon siitä, että tarina oikeasti vielä tietää, mihin se aikoo hahmojaan käyttää ja minne se päättää jatkaa matkaansa. Sarjan viimeinen elokuva, vielä julkistamaton Evangelion 3.0 + 1.0 (Shin Evangerion Gekijouban:||) voi vielä johtaa tarinan kohti sen ansaitsemaa loppua. Japaninkielisen nimen lopussa oleva merkki ”:||” tarkoittaa lopun jälkeen tulevaa taukoa. (12) On mielenkiintoista seurata, kuinka paljon päätösosa tulee viittaamaan kyseiseen symboliin.
Rebuild of Evangelionin kokonaiskuva on kuitenkin tällä hetkellä positiivinen. Elokuvat ovat keränneet paljon katsojia, myyneet menestyksekkäästi ja saaneet osakseen myös arvostusta. (12,13,14,15). Lisäksi ne ovat saaneet kansainvälisiä esityksiä ympäri maailmaa, myös Suomessa. Se on siis onnistunut ainakin kahdessa Hideaki Annon asettamassa tavoitteessa: animaatioteollisuuden parantamisessa ja uusien katsojien tavoittamisessa. Lisäksi ne ovat onnistuneet välittämään visuaalisuudellaan viestin ihmistunteiden voimasta, jonka avulla mahdottomiltakin tuntuvat asiat ovat saavutettavissa. Rebuild of Evangelion tuo esille juuri sen saman sanoman, joka toimii koko Neon Genesis Evangelionin lähtökohtana: ei saa paeta. Shinji, joka on valmis palaamaan taistelukentälle pelastaakseen Rein kaltaisen ihmisen, jonka kanssa eläminen sotii molempien kohtaloita vastaan, saattaa esimerkillään kertoa juuri siitä Annon mainitsemasta sydämen voimasta, joka elää meissä kaikissa.

Evangelion-2-You-Can-Not-Advance-sub-español

Lähteet:
1.”New Evangelion Movies”, 7.9.2006, Anime News Network

2. “Hideaki Anno Releases Statement About New Evangelion Movies”, 20.2.2007, Anime News Network

3. “Hideaki Anno Talks to Kids – Buried Treasure”, Justin Sevakis, 3.4.2007, Anime News Network

4. “Neon Genesis Evangelion – Frequently Asked Questions”, viimeisin päivitys 18.1.2005, The Evangelion Otaku Page

5. “Neon Genesis Evangelion 1: Enkelin Hyökkäys”, Gainax/Studio Khara, Yoshiyuki Sadamoto, julkaistu suomeksi vuonna 2006 (alkuperäinen julkaisuvuosi 1994), suomennos: Juha Mylläri, suomenkielinen kustannus: Sangatsu Manga

6. ”Neon Genesis Evangelion” muokattu viimeksi 4.10.2014, Wikipedia.

7. Hideaki Annolle lähetetyt uhkakirjeet

8.”Neon Genesis Evangelion: Death & Rebirth”, viimeksi muokattu 6.7.2014, Wikipedia:

9. “The End of Evangelion”, viimeksi muokattu 2.10.2014, Wikipedia:

10.”Jo-Ha-Kyū”, viimeksi muokattu 7.7.2014, Wikipedia
11.”4th & Final Evangelion Anime Film Titled (Updated)”, 17.11.2012, Anime News Network
12. ”Japan Prize Awards –ehdokkaat julki”, Tanja Parviainen, 20.12.2007, Anime –lehti:
13. ”Vuoden katsotuimmat animet listattu”, Tanja Parviainen, 03.01.2008, Anime – lehti
14.”Evangelion 2.0 Opens at #1 with 512 Million Yen”, 29.6.2009, Anime News Network
15. “Eva 2.22 nopeimmin myynyt japanilainen BD ikinä”, Petteri Uusitalo, 28.05.2010, Anime –lehti

Kuvalähteet:

1.Evangelion Wiki (saksaksi)

2.Generasia

3.Pixcelation

4.Animevice

5. Cinema Theiapolis

6. “The 7 Nominees for Tokyo Anime Award Festival’s “Anime of the Year” Announced”,
SGCafe Anime, Manga, Cosplay, J-Pop News, julkaistu 5.maaliskuuta 2014

7. Tokyo Moe Style – Character/Goods

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s